Inne ciekawe artykuły
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Kinematyka kołowych platform mobilnych oraz manipulatorów mobilnychKinematyka jest to dział mechaniki zajmujący się matematycznym opisem ruchu układów mechanicznych oraz badaniem geometrycznych właściwości tego ruchu. Kinematyka abstrahuje od działających sił i bezwładności ciał. W pracy tej przedstawimy przykłady wyznaczania równań ograniczeń oraz modeli kinematyki dla kołowych platform mobilnych i manipulatorów mobilnych.Ograniczenia fazowe są to ograniczenia nałożone na ruch układu, które przedstawia się w postaci Pfaffa. Zaliczają się do nich zarówno ograniczenia holonomiczne, jak i nieholonomiczne. W przypadku ograniczeń holonomicznych, ograniczenia na prędkości układu z postaci Pfaffa, można zastąpić ograniczeniami na współrzędne. Kinematyczne ograniczenia nieholonomiczne wynikają z założenia o braku poślizgów kół (istnieją również ogranicznia nieholonomiczne na poziomie dynamicznym - wynikające z zasady zachowania pędu - jednak nie będziemy ich rozważać). Opis formalny powyższych pojęć znajduje się w kolejnych podrozdziałach. Zgodnie z [] istnieje pięć niezdegenerowanych klas kołowych platform mobilnych, przy czym tylko klasa (3,0) jest holonomiczna. Pozostałe cztery klasy, czyli klasy (2,0), (2,1), (1,2) i (1,1), nazywane są układami z ograniczoną mobilnością. W ich przypadku ograniczona mobilność wynika z tego, że ograniczenia fazowe stają się nieholonomiczne. Kinematyka manipulatora mobilnego, która składa się z kinematyki platformy i kinematyki manipulatora, jest funkcją, która wyznacza położenie i orientację efektora względem przyjętego bazowego układu współrzędnych, w zależności od położenia platformy oraz przegubów manipulatora []. Ze wzglądu na rodzaj ograniczeń, nałożonych na poszczególne manipulatory mobilne, można je podzielić na nastepujące typy []:
1.1 Kinematyka we współrzędnych przegubowychManipulator o n stopniach swobody jest układem robotycznym, złożonym z n ciał sztywnych, zwanych ramionami, połączonych za pośrednictwem n przegubów. Jeden koniec łańcucha ramion, tworzącego manipulator, jest związany z nieruchomą bazą (np. podłożem), drugi zaś koniec pozostaje swobodny [].Manipulator opisywany jest wektorem współrzędnych przegubowych x = (x1 , x2 , ..., xN)T. Model kinematyki manipulatora uzyskuje sie przy użyciu algorytmu Denavita-Hartenberga []. Polega on na związaniu z każdym przegubem manipulatora, lokalnego układu współrzędnych, a następnie określeniu ciągu transformacji sąsiednich układów współrzędnych. Złożenie transformacji wyznacza kinematykę manipulatora. Ciąg transfromacji złożony jest z elementarnych obrotów i przesunięć.
1.2 Kinematyka we współrzędnych zadaniowychPołożenie przegubów manipulatora (x) oraz położenie plaformy (q) wyznacza położenie i orientację efektora we współrzędnych zadaniowych.
W celu wyznaczenia kinematyki manipulatora mobilnego, należy wyznaczyć ciąg transformacji związanych z położeniem platformy i złożyć je z wyznaczoną uprzednio kinematyką manipulatora (rozdział 1.1.) . Ciąg tranfromacji również złożony jest z elementarnych obrotów i przesunięć, jednakże nie jest on zgodny z reprezantacją Denavita-Hartenberga, gdyż występuje tutaj przesunięcie w osi Y. 1.3 Kinematyka we współrzędnych uogólnionychNiech układ mechaniczny opisuje n uogólnionych współrzędnych q ∈ Rn. Ograniczenia na ruch układu mechanicznego oznaczają, że nie wszystkie trajektorie mogą zostać zrealizowane. Kinematyka we współrzędnych uogólnionych wyrażona jest w tzw. postaci Pfaffa
1.3.1 Platformy mobilne nieholonomiczneZakładając, że koła robota są jednorodne i niedeformowalne1, możemy wyprowadzić dla nich równania na brak poślizgu. W pracy tej rozpatrywane będą dwa typy takich warunków:
Jeżeli koła robota mobilnego znajdują się na sztywnej osi, możemy przyjąć, że gdy współrzędne (x,y) będą wyznaczały środek tej osi, to powyższe równanie stanowi warunek braku poślizgu poprzecznego dla obu kół znajdujących się na tej osi, dzięki czemu zamiast dwóch ograniczeń do równania 5 możemy wpisać jedno. Drugim rozpatrywanym ograniczeniem fazowym będzie brak poślizgu wzdłużnego, oznaczający zerową predkość toczącego się koła w punkcie styku z podłożem (prędkość liniowa koła, czyli promień pomnożony przez jego prędkość kątową, musi być równa prędkości postępowej robota w punkcie kontaktu z podłożem), co można zapisac jako:
Zakładając, że wszystkie ograniczenia są nieholonomiczne, z równania 5 wynika, że dopuszczalne prędkości · q układu w konfiguracji q, należą do jądra macierzy Pfaffa2
Oznacza to, iż prędkości dopuszczalne można wyrazić, jako kombinację pewnych wektorów rozpinających jądro macierzy A(q)
gdzie macierz G(q) wyznacza się z równania A(q)G(q) ≡ 0, a η to wektor prędkości pomocniczych. Niezależność ograniczeń fazowych pozwala stwierdzić, że w każdym punkcie przestrzeni stanu rząd macierzy G(q) jest pełny i równy
gdzie: n - ilość zmiennych stanu, l- ilość ograniczeń. Pola wektorowe g1,g2,...,gm (zdefiniowane przez kolumny macierzy G(q)) tworzą w przestrzeni stanu obiekt geometryczny - tzw. dystrybucję związaną z układem (8). Ograniczenia fazowe będą spełnione w przypadku, gdy w każdym punkcie należącym do przestrzeni stanu, prędkość układu będzie liniową kombinacją pól wektorowych (będą one należały do dystrybucji). Jeżeli wymiar ostatniej dystrybucji układu będzie równy liczbie zmiennych stanu tego układu, to ograniczenia będą nieholonomiczne, a układ w pełni sterowalny. 1.3.2 Platformy mobilne holonomicznePlatformy holonomiczne cechuje własność, pozwalająca na sprowadzenie ograniczeń prędkościowych, do ograniczeń konfiguracyjnych (zmniejszenie wymiaru przestrzeni stanu). Wygodnie jest modelować wtedy takiego robota za pomocą punktu materialnego, wraz z opisanym na nim okręgiem o określonym promieniu, który porusza się w przestrzeni. Ograniczenia te dają się zapisać w postaci Pfaffa .
1.4 Kinematyka we współrzędnych pomocniczychKinematyka we współrzędnych pomocniczych wyrażona jest tak zwanym bezdryfowym układem sterowania opisanym równaniem 8. Dzięki własności
Niestety takie przejście ma również swoje wady, ponieważ po transformacji modelu do współrzędnych pomocniczych, w układzie występuje sterowanie prędkościowe, więc nie da się bezpośrednio sterować położeniem. Dodatkowo nie ma liniowego przejścia pomiędzy prędkościami a położeniami. Znalezienie wektorów gi macierzy G(q) jest bardzo proste, należy jedynie stosować się do pewnych warunków, które macierz G(q) musi spełniać:
1.5 Przybliżenie liniowe bezdryfowego układu sterowaniaBezdryfowy układ sterowania (8) wraz z funkcją wyjścia (4) stanowią model matematyczny kinematyki manipulatora mobilnego
Przybliżenie liniowe bezdryfowego układu sterowania [].
C(t,x) = [(∂k(q(t), x))/(∂q)], D(t,x) = [(∂k(q(t), x))/(∂x)]. Darmowy hosting zapewnia PRV.PL
|
» Spotkanie nr 3
(Sławek)
» Wstęp teoretyczny (Sławek) » Spotkanie nr 4 (Sławek) » Spotkanie nr 2 (Sławek) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autorzy : Mirella Frontkiewcz, Weronika Matlakiewcz,
Sławomir Paszko, Zuzanna Pietrowska, Monika Puchalska, Łukasz Żygadło
|